welkang... welkang... to my blog Cgu Mizan

ilmu yang sempurna lahir dari pendidikan yang ikhlas, jujur, keyakinan dan paling penting adalah menghargai pengorbanan ibubapa, guru dan diri sendiri.... muafakat, saling berganding bahu, kerjasama satu pasukan pasti dapat 'MELESTARIKAN PENDIDIKAN TERBILANG'...

aku seorang cikgu. sudah banyak rentetan pengalaman pahit dan manis yang telah aku lalui... sudah 25 tahun aku mengajar disalah sebuah sekolah menengah dan sekarang beralih angin mengajar di Kolej Vokasional di negeri terengganu, sudah beribu-ribu orang bekas anak didikku... ada yang dah bersuami/isteri, ada yang tak kahwin-kahwin lagi... acapkali juga aku berselisih @ berjumpa tanpa dirancang, alhamdulillah ramai juga yang menegur sapa, ajak gi kedai pekene teh tarik, ajak gi rumah... ini kebanyakkan bekas pelajar yang dulunye mase kat sekolah adalah pelajar bermasalah... kene rotan, pumping, denda(maklumlah dulu aku warden asrama, kini guru disiplin pulak).... tp diorang anggap itu satu pengalaman mengajar erti kehidupan... sebenarnya ramai juga yang berselisih tapi tak nak tegur, apa lagi memalingkan muka pulak... tak pa itu hak diorang..... yang penting kerja buat aku ikhlas demi anak bangsa... aku tetap aku

kepada semua warga pendidik semoga usaha, kesungguhan dan bakti cikgu mendapat rahmat dan limpahan kurniaNya.GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA. semoga cikgu dan keluarga dalam naungan danlindunganNya. amin.. allahhu akhbar.

sambil duk rileks tu, bolehlah kita berkongsi idea, maklumat dan pandangan dalam semua kategori yg diketengahkan; PENDIDIKAN, ISU SEMASA, TAZKIRAH, SUKAN, JALANG-JALANG CARI MAKANG, CHERY EASTAR CLUB dan CATATAN KU...

Ahad, 22 Julai 2012

CaTaTaN di Bandung - part 2

19 julai 2012 
2nd day
pagi-pagi lagi kami bersiap, maklumlah hari ni trip ke volcano, jadi my heroes semua teruja...  janji dgn pak dani jam 8.30 pagi... 7.30 kami brekfast dulu di hotel... hotel bagi utk dua orang, jadi aku kena bayar seorang, tak mahal cuma rp45,000.00(+-RM15.00)... makanan dipelbagaikan... nasi goreng, bihun, bubur(pulut hitam, sum-sum, kacang), brocolli, kuih-muih dll... cukup menyelerakan dan puashati... yang best nya, air dihidang oleh waitress... tapi aku cukup suka air jambu... blasah 3 gelas....
rayyan

breakfast

haeqal n danish
selepas selesai brekfes, pak dani sudah tunggu dan bermula lah penerokaan... pagi-pagi jalan masih tenang di jalan asia afrika... tetapi bilik masuk jalan setiabudi bermulalah kesesakkan lalulintas... banyak deretan kereta, motor, angoktan kota di jalanan... 
monkey show

laluan ke tangkuban perahu

salah satu restoran popular

satu pengalaman bagi kami, sewaktu dipertengahan perjalanan, sedang ralit aku ambil video, tiba-tiba selepas selekoh polisi adakan roadblock, dan kami ditahan... ada dua kesalahan, satu aku ambil video dan yang kedua wife aku tak pakai tali pinggang keledar... apalagi, pak dani deal ngan polisi(namanya supardi)... 5 minit juga aku tunggu dan bila selesai pak dani jumpa aku mintak rp50,000.00(bagi duit kopi...) terpaksalah aku bagi... kalau x cerita lagi panjang...
jalan ke tangkuban

di kawah ratu

my family

kebesaran ALLAH S.W.T

eyyan bersama pak dani

perjalanan di teruskan ke tangkuban perahu mengambil masa 1 jam setengah(22 KM), melalui kota bandung ke arah utara.. perjalanan ke sana melewati deretan pokok pine yang sungguh cantik dengan ditambah dengan cuaca cerah dan langit biru menemani perjalanan kami....dan akhirnya, tiba lah kami... bayaran masuk yang dikenakan untuk pelancong sebanyak rp50,000.00 seorang dan mobile rp 15,000.00 seubah. kami berlima, tapi cuma dikenakan bayaran utk 3 orang saja(pak dani yang uruskan).... bergerak naik menuju ke kawah ratu.... kesimpulannya sungguh cantik dan satu kenikmatan melihat pemandangan yang tiada di negara kita... menakjubkan!! apa lagi, kami pun mengambil pelluang mengabdikan diri untuk dijadikan kenangan.... pak dani lah menjadi cameraman... tak perlu disuruh, professional jugak pak dani ni....
semasa kami menyusuri kawah, pak dani lah yang menjaga rayyan.... terima kasih pak dani...
aku n my princess

abadikan kenangan

danish berlatarbelakang kawah

hiper active...

mencari ketenangan... sempat lagi baring

sungguh enak jagung...

kalau x bergambar di sini memang x sah...

Menelusuri jalan lebih jauh, akan lebih banyak warung-warung menjual jajanan seperti ketan bakar(kentang), bandrek susu, dan gorengan penghangat perut(pisang goreng, tauhu). Selain itu banyak juga penjaja suvenir seperti topi kelinci, syal beraneka warna, dan angklung.
sebelum ke sana, aku baca blog, terlalu banyak rungutan tentang penjaja jalanan menganggu pelancong... ye memang benar diaorang sentiasa mengikut dari kita turun mobile sehingga lah nak berangkat pergi... tapi pak dani awal-awal lagi pesan jangan beli dan layan... cakap jer udah mau balik.... aku dan wife aku memang buat tak layan jer... macam-macam diaorang offer... keychain, rantai batu kawah, cenderahati, strawberry dll... di sana kami ambil kesempatan melepak di keliling pokok-pokok yang berusia ratusan tahun sambil menikmati jagung bakar(rp7000) memang best.... dan juga wife aku beli gorengan yang panas-panas sebanyak rp15000. sepanjang berada di tangkuban perahu, aku n wife cuma layan penjaja strawberry... penjaja itu bagi rasa, cukup manis tetapi aku rasa diorang letak gula pasal rasa ada ketulan gula pada strawberry... 

menu

panorama sangkuriang

ikan garume

sop buah, kelapa sundana, jus markisa n jus avocado

kepiting black pepper

total rp465,000.00
semasa kami nak balik menuju ke mobile, makin ramai penjaja menyerang kami... tapi kami buat tak layan jer... (moral ofthe story; jangan sesekali shopping sorviner kat tangkuban, harga berkali ganda berbanding di pasar baru....) sebelum berangkat pulang, aku masih ambil kesempatan merakam gambar.. bukan senang nak datang ke sana...
kawah ratu...

cuba fahamkan...

ladang teh...
selepas turun dari volcano, aku suruh pak dani berhenti di ladang teh, apa lagi ambil gambar lah.... untuk makluman, panorama perkampungan disepanjang jalan ke tangkuban begitu cantik dan nyaman... namun dari sudut kemajuan masih ketinggalan berbanding negara kita.... 
lenanya tido...

sate kelinci(ARNAB)...

pokok pine

dan perjalanan seterusnya menuju ke restoran sangkuriang utk lunch masakan sunda. suasana di sini cukup tenang dengan panorama yang cantik. kami ajak sekali pak dani dan meminta pandangan utk memilih menu... jadi, menu yang dipilih, ikan garume bakar, ikan garume goreng, sup bontot, ayam masam-manis, kepiting black pepper, ulaman. air yang kami order jus alpukat(avacado), kelapa sundana, jus markisa dan sop buah(coktail)... memang mengancam masakannya... sedap dan puashati walaupun regenya rp465,000.00....
restoran sangkuriang




bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan