welkang... welkang... to my blog Cgu Mizan

ilmu yang sempurna lahir dari pendidikan yang ikhlas, jujur, keyakinan dan paling penting adalah menghargai pengorbanan ibubapa, guru dan diri sendiri.... muafakat, saling berganding bahu, kerjasama satu pasukan pasti dapat 'MELESTARIKAN PENDIDIKAN TERBILANG'...

aku seorang cikgu. sudah banyak rentetan pengalaman pahit dan manis yang telah aku lalui... sudah 25 tahun aku mengajar disalah sebuah sekolah menengah dan sekarang beralih angin mengajar di Kolej Vokasional di negeri terengganu, sudah beribu-ribu orang bekas anak didikku... ada yang dah bersuami/isteri, ada yang tak kahwin-kahwin lagi... acapkali juga aku berselisih @ berjumpa tanpa dirancang, alhamdulillah ramai juga yang menegur sapa, ajak gi kedai pekene teh tarik, ajak gi rumah... ini kebanyakkan bekas pelajar yang dulunye mase kat sekolah adalah pelajar bermasalah... kene rotan, pumping, denda(maklumlah dulu aku warden asrama, kini guru disiplin pulak).... tp diorang anggap itu satu pengalaman mengajar erti kehidupan... sebenarnya ramai juga yang berselisih tapi tak nak tegur, apa lagi memalingkan muka pulak... tak pa itu hak diorang..... yang penting kerja buat aku ikhlas demi anak bangsa... aku tetap aku

kepada semua warga pendidik semoga usaha, kesungguhan dan bakti cikgu mendapat rahmat dan limpahan kurniaNya.GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA. semoga cikgu dan keluarga dalam naungan danlindunganNya. amin.. allahhu akhbar.

sambil duk rileks tu, bolehlah kita berkongsi idea, maklumat dan pandangan dalam semua kategori yg diketengahkan; PENDIDIKAN, ISU SEMASA, TAZKIRAH, SUKAN, JALANG-JALANG CARI MAKANG, CHERY EASTAR CLUB dan CATATAN KU...

Khamis, 3 Januari 2013

CaTaTaN di BALI - part ll

DISEMBER 2012 - Seandainya U all rasa entry yang aku nak karang ni dah basi, mintak maap banyak-banyak... nak buat camner, ini baru ada masa terluang... siang tadi pong baru selesai mesyuarat kali pertama untuk persediaan masuk semester pertama akan bermula 6/1/2013... tahun ni banyak kelainan tempat aku kerja... dulu sekolah, sekarang kolej.. dulu cikgu, sekarang pensyarah... dulu aku guru disiplin dan sekarang ni bertambah beban kerja... dilantik ketua unit hal ehwal pelajar(kalau sekolah PK HEM lah...)

berbalik kepada episod yang sudah lama diidam-idamkan sejak dahulu kala lagi iaitu terjah ke BALI, INDONESIA. episod penjelajahan ke indonesia adalah menjadikan BALI sebagai destinasi kedua selepas BANDUNG. selepas ini ada 3 lagi destinasi yang telah dibooking... PDANG/BUKITTINGGI - march, YOGYAKARTA -may dan MEDAN - august. seperti biasa, penjelajahan aku tidak keseorangan, bukan dengan kawan-kawan.. tapi aku tetap seia sekata dengan familyku... my princess and sons(eqall, enish n eyyan)...

kami bertolak dari terengganu jam 4.00 pagi dan sampai di LCCT tepat 9.30 pagi. flight gerak 10.30, jadi kelam-kabut, tak sempat brekfes... tapi sempat lagi wife aku beli hot n roll kat balai pelepasan... tepat jam 10.35 pagi, terbanglah AK1362.... selama 3 jam penerbangan, akhirnya kami jejak jua di NGURAH RAI DENPASAR INTERNATIONAL AIRPORT pada jam 1.35 petang... 

my family...

pandangan tanah besar bayuwangi dan kepulauan bali

urusan di immi tiada sebarang masalah... dan apabila kami keluar dari ruang ketibaan, yang ALLAH, ramainya supir dan TA sedang menunggu customer. aku intai punya intai tak jumpa yang tertera nam aku, tiba-tiba ada laungan nama aku di panggil, dan itulah supir kami... MIKO SAPUTRA. dia memang kenal wajah hemsem aku ni, pasal kami kerap ber whassapp.. kami terus dibawa ke kenderaan yang akan kami guna, AVANZA(baru sebulan kluar kedai) dan driver kami WARIZ atau nama glamernya DUDONG... orangnya muda, umur 26 thn dan dia mengaku dialah supir yang paling hemsem kat bali... hahaha 

lokasi di airport

sebenarnya persiapan sebelum ke bali aku dah buat sebaik saja balik dari vietnam.. study melalui forum dan internet. aku rancang itinerary dan minta pandangan dan cadangan dari miko... disamping itu juga, aku survey kesemua entrance fee.. senang buat terus costing...dan inilah hasilnya...


MY ITERNARARY @ BALI
 1 KUALA LUMPUR  - DENPASAR 19.12.2012                                      
10.30am               - Bertolak ke Denpasar Bali .
01.25pm               - Tiba di lapangan terbang Ngurah Rai Denpasar
                                - dijemput pemandu pelancong (MIKO SAPUTRA)
                                - Lunch Nasi Padang
                                - Check in @ FAVE HOTEL KUTA SQUARE
                                - Free & Easy
 (transport is idr 50.000)
   
2  KINTAMANI – UBUD TOUR 20.12.2012                   
08.00am               - Start tours to;
                                - visit batu bulan village/Celuk village/batuan village - ubud 
                                - visit rice terrace-tengallalang (idr 5000/pax)
                                - visit kintamani see volcano /tasik batur (idr 10.000/pax)
                                - buffet lunch at batur resto
                                - visit tirta empul (the holy water temple) (15.000/pax)
                                - visit goa gajah temple
                                - visit uluwatu temple see sunset (idr 20.000/pax)
                                - see kecak dance (70.000/pax)
                                - dinner and back to hotel
(transport is idr 350.000)

3  TANAH LOT – CITY TOUR 21.12.2012          
 09.00am              - Check out and start tours to;

                                - visit taman ayun temple (idr 15.000/pax)
                                - visit tanah lot temple (idr 30.000/pax)
                                - lunch time
                                - city & beach tours(seminyak, legian, kuta)
                                - shoping at krisna oleh" bali souvenir
                                - drop to air port by 06.00pm
(transport is idr 350.000.)


cgumizan.blogspot.com
 





secara keseluruhannya objektif tercapai... kami boleh follow ke semua tempat wisata mengikut perancangan asal... 

kembali kepada catatan, selepas keluar dari airport, terus dudong bawa kami untuk lunch dan seperti yang aku minta, nasi padang sebagai pilihan pertama...

lunch pukul 3.00 pm - lokasi dekat airport

sambil makan, kami rancak berbicara dengan dudong tentang adat, kehidupan dan telatah orang bali. setelah selesai makan, kami bayar apa yang kami makan sahaja walaupun lebih 20 lauk yang dihidangkan. mengikut dudong, kos sara hidup di bali amat tinggi... ini disebabkan pendapatan utamanya adalah melalui sektor pelancongan. itu pasal lah aku kena bayar rp180,000.00 walaupun cuma sentuh 4-5 jenis lauk sahaja tetapi aku puashati, memang sedap...

to be continue...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan