welkang... welkang... to my blog Cgu Mizan

ilmu yang sempurna lahir dari pendidikan yang ikhlas, jujur, keyakinan dan paling penting adalah menghargai pengorbanan ibubapa, guru dan diri sendiri.... muafakat, saling berganding bahu, kerjasama satu pasukan pasti dapat 'MELESTARIKAN PENDIDIKAN TERBILANG'...

aku seorang cikgu. sudah banyak rentetan pengalaman pahit dan manis yang telah aku lalui... sudah 25 tahun aku mengajar disalah sebuah sekolah menengah dan sekarang beralih angin mengajar di Kolej Vokasional di negeri terengganu, sudah beribu-ribu orang bekas anak didikku... ada yang dah bersuami/isteri, ada yang tak kahwin-kahwin lagi... acapkali juga aku berselisih @ berjumpa tanpa dirancang, alhamdulillah ramai juga yang menegur sapa, ajak gi kedai pekene teh tarik, ajak gi rumah... ini kebanyakkan bekas pelajar yang dulunye mase kat sekolah adalah pelajar bermasalah... kene rotan, pumping, denda(maklumlah dulu aku warden asrama, kini guru disiplin pulak).... tp diorang anggap itu satu pengalaman mengajar erti kehidupan... sebenarnya ramai juga yang berselisih tapi tak nak tegur, apa lagi memalingkan muka pulak... tak pa itu hak diorang..... yang penting kerja buat aku ikhlas demi anak bangsa... aku tetap aku

kepada semua warga pendidik semoga usaha, kesungguhan dan bakti cikgu mendapat rahmat dan limpahan kurniaNya.GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA. semoga cikgu dan keluarga dalam naungan danlindunganNya. amin.. allahhu akhbar.

sambil duk rileks tu, bolehlah kita berkongsi idea, maklumat dan pandangan dalam semua kategori yg diketengahkan; PENDIDIKAN, ISU SEMASA, TAZKIRAH, SUKAN, JALANG-JALANG CARI MAKANG, CHERY EASTAR CLUB dan CATATAN KU...

Rabu, 30 Mei 2012

ep. 4; melancong ke kota BEIJING, CHINA

ep. 4; melancong ke kota BEIJING, CHINA(13-21 MAC 2011)

persimpangan medan tia'nammen


berjalan ke tia'nammen

salam... terpanggil aku tuk menyambung coretan pengalaman manis sepanjang masa ketika berada di beijing. sebenarnya bukan apa, aku nak release otak selepas hampir separuh berjaya aku key in data salahlaku yg dah lama berlambak...
hari ini aku nak berkongsi dengan mereka yang membaca blog aku ni. hari keempat(16.3.2011) aku bangun dari tidur dengan azam untuk menakluki dan merasai berada di zaman sholin. semalam tidur cukup lena walaupun kedinginan menyucuk kalbu... setiap malam aku kenakan 2 lapis baju yg tebal ditambah dengan selimut.... malam tadi aku tidur lewat sikit. aku nonton tv, maklumlah bukan senang nak tengok kat negara orang. kat sana ada 55 channel semua, tapi semua dalam bahasa cina. dia orang cukup mengagungkan bahasa ibunda nya. seperti biasa breakfast, menu tetap sama. nasi goreng, telur rebus dan air teh cina, aku tak kisah, bedal aje. untuk pengetahuan semua, peredaran masa tak menjadi masalah kerana masa malaysia dengan china sama aje...
memory @ tia'nammen

program pertama pagi ini adalah ke medan tia'nammen. medan ni betul-betul ditengah kesibukan bandaraya beijing. aku dan group terpaksa berjalan kaki +- 1KM. tapi tiada masalah sepanjang perjalanan sentiasa terpampang pemandangan bangunan yang cantik dan klasik. di medan tia'nammen aku bergambar sakan. bila berpusing 360 darjah ada aje shot cantik... selepas itu, kami bergerak masuk ke forbidden city. laluan nak masuk cukup sesak. kami satu group terpaksa berjalan seperti budak sekolah rendah beratur(tangan atas bahu). bukan apa takut terlepas dan  kalau sesak naya jawabnya... bila jae kaki menjejaki kedalam bandar keamanan, seperti rasa berada dalam suasana zaman kungfu... di sini lah banyak pengambaraan filem yang aku tonton sebelum ni seperti filem jackie chan dan jet li. kami berjalan dari satu blok ke blok lain yang keluasan dari depan ke belakang +-1KM. di sin kami berada lebih kuran 2 jam, berjalan keluar dan bas sudah menunggu di seberang jalan... cukup penat, tapi berbaloi dengan kenangan yang akan diabadikan seumur hidup. 

bersama wife n mey(tour guide)

selepas selesai lawatan itu, kami dibawa makan di restoran muslim. bagi aku cukup menyelerakan ditambah lagi dengan bekalan yang dibawa dari malaysia. di sini aku nak nasihat, kalau nak datang berkunjung ke negara orang, jangan lupa bawa budu, tumis bilis, lada jarum... ini lah yang menanbahkan selera kita.
selepas makan, kami solat dan terus ke perkampungan kuno(hutong). di sini kami menaiki beca mengelilingi perkambungan traditional china yang masih wujud. selepas itu kami di bawa melawat ke hard rock cafe. di sini tak ada apa-apa menarik. kejap aje singgah terus ke aktiviti yang paling menyeronokkan iaitu shopping. kali ini dibawa shopping di yushow market. aku sempat juga beli baju, PSP dan mainan untuk 3 putera ku
, cenderamata, kasut dll... peringatan, kalau nak shopping kita kena bijak tawar-menawar. orang negara china licik sikit dalam bisnes, aku kalau shopping tawar harga memang gila-gila. bayangkan cth kasut yang aku beli, harga dia letak 1500 yuen. gaduh punya gaduh tawar-menawar harga, akhirnya aku dapat beli dengan harga 60 yuen(RM28.00)... satu lagi aku nak bagitau, kalau nak murah ngaku saja org indonesia.. kalau org barat, jepun dan korea, dia memang sembelih harga... sedar X sedar 3 jam shopping, hari dah gelap, jadi program pada hari keempat dah berakhir. sebelum kami dibawa balik ke hotel, kami dinner... malam itu aku dah tak keluar, lepak aje dalam bilik pekene kopi panas dengan wife..
at yushow market

suasana malam di beijing

deretan apartment

ini sahaja coretan aku kali ini, insyallah, kalau ada kelapangan kita akan berjumpa dalam episod kelima, wasalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan