welkang... welkang... to my blog Cgu Mizan

ilmu yang sempurna lahir dari pendidikan yang ikhlas, jujur, keyakinan dan paling penting adalah menghargai pengorbanan ibubapa, guru dan diri sendiri.... muafakat, saling berganding bahu, kerjasama satu pasukan pasti dapat 'MELESTARIKAN PENDIDIKAN TERBILANG'...

aku seorang cikgu. sudah banyak rentetan pengalaman pahit dan manis yang telah aku lalui... sudah 25 tahun aku mengajar disalah sebuah sekolah menengah dan sekarang beralih angin mengajar di Kolej Vokasional di negeri terengganu, sudah beribu-ribu orang bekas anak didikku... ada yang dah bersuami/isteri, ada yang tak kahwin-kahwin lagi... acapkali juga aku berselisih @ berjumpa tanpa dirancang, alhamdulillah ramai juga yang menegur sapa, ajak gi kedai pekene teh tarik, ajak gi rumah... ini kebanyakkan bekas pelajar yang dulunye mase kat sekolah adalah pelajar bermasalah... kene rotan, pumping, denda(maklumlah dulu aku warden asrama, kini guru disiplin pulak).... tp diorang anggap itu satu pengalaman mengajar erti kehidupan... sebenarnya ramai juga yang berselisih tapi tak nak tegur, apa lagi memalingkan muka pulak... tak pa itu hak diorang..... yang penting kerja buat aku ikhlas demi anak bangsa... aku tetap aku

kepada semua warga pendidik semoga usaha, kesungguhan dan bakti cikgu mendapat rahmat dan limpahan kurniaNya.GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA. semoga cikgu dan keluarga dalam naungan danlindunganNya. amin.. allahhu akhbar.

sambil duk rileks tu, bolehlah kita berkongsi idea, maklumat dan pandangan dalam semua kategori yg diketengahkan; PENDIDIKAN, ISU SEMASA, TAZKIRAH, SUKAN, JALANG-JALANG CARI MAKANG, CHERY EASTAR CLUB dan CATATAN KU...

Rabu, 30 Mei 2012

pengalaman ini menjadi koleksi pengalaman peribadi....

ep 2: melancong ke kota BEIJING, CHINA
(13-21 mac 2011)

Kota Beijing menjadi pilihan untuk aku n family melancong disebabkan banyak sejarah china lama bermula di sini... untuk ep. 1, aku banyak bercerita tentang dugaan nak menjejak kaki ke beijing.. ep. 2 ni pula aku ingin berkongsi keseronokkan yang akan menjadi sejarah dalam hidup aku... ye la, aku hanya seorang cikgu, peluang aku melancong dengan kos sebegini mungkin sekali dalam seumur hidup.. tak tau la kot-kot ada rezki lain lepah ni.. aku ngan wife cadang gi ke korea selatan pulakk!!!
masa ini musim luruh, kalau tempat kita suasana tidak ubah seperti musim panas kering. pokok semua seperti mati...



pemandangan dr bilik hotel
bangunan bersejarah



breakfast kt super8 hotel
 Hari kedua(14 mac 2011) di beijing. pagi-pagi dah breakfast kat hotel(aku stay kt Super8 Hotel). Tak banyak pilihan, cuma ada nasi goreng, sayur, roti, telur n air teh cina. Kalau kau orang nak tau, orang2 china ni memang tak pandai berbahasa inggeris(ye la, mereka cukup-cukup mengagungkan bahasa ibunda mereka). masa ambik sarapan, aku mintak spoon, pelayan tu buat tak tau aje... pah tu aku mintak lagi dengan body language lg... ade perkembangan.. tp mintak sudu dia bagi gelas, mintak tisu dia bagi senduk... sabo aje la...
bermulanye pengembaraan aku... keluar aje dr pintu hotel kecut segala anggota badan aku... sejukkkk...(maklumlah tak pernah rasa sejuk macam ni...) naik bas ke kilang sutera. disitu kami disambut dengan ramah sekali. Kami di beri penerangan ttg asal-usul sutera dan akhirnya dibawa untuk memilih dan membeli kain sutera. 

@ beijing dizhen silk products co. ltd




peniaga jalanan

 aku n wife bukannya suka sangat kain sutera, jadi kami negok aje...
orang lain memilih kain, kami turun gi pilih strawbery. fuhhhh.. cukup manis strawbery china, besar pulak tu.. kalau strawbery kt cameron masam-manis... tp china punya tak masam semua manis... apa lagi beli la untuk makan-makan... tak mahal.. cuma 30 yuen sekilo(100 yuen = 48 MYR).. kuaci sira pun sedap...
tengahari pergi lunch, boleh tahan masakan.. satu hidangan(8-9 org) ada 7-8 jenis lauk... kat negara china masakan diaorang lebih vegetarian.. lauk lain cuma ayam dan ada seketul ikan... air tak payah nak fikir lah pasal minuman rasmi adalah teh china... balunn aje..

setelah penat menerokai kilang sutera, time makan memsng ditunggu2, maklumlah cuaca sejuk cepat lapar.. hidangan di sana kebanyakkan merangkumi masakan berasaskan sayur dan ikan sahaja... ada 7 jenis hidangan dan seperti biasa disudahi dengan minuman teh cina...
masjid utama di beijing

selepas makan, kami solat dimasjid utama bandar beijing.. sebelum ke destinasi seterusnya, kami mintak guide cari tempat shoping pakaian, tak tahan sejukkk..dan destinasi kedua ke summer palace(tempat maharaja bersantai/tinggal semasa musim panas).. turun aje dari bas... berebut gadis-gadis china datang jual barang... macam-macam ade... topi, sarung tangan, mafla, jam, beg dll... kami pun kerana kesejukan beli aje la... kalau berbelanja di china ni, kita perlu bijak. harga memang melampau diorang letak, jadi kita perlu lah melampau jugak menawar.. bayangkan topi yang aku beli, di letak 200 yuen.. aku pun apa lagi, belit punya belit dapat lah 20 yuen... bagi duit 100 yuen, baki 80 yuen..(kena bijak tawar-menawar, kalau tidak kena sembelih..) 

summer palace
kota istana musim panas..
lepas tu kami pun masuk ke summer palace, satu tempat yang cukup indah, dengan pemandangan tasik buatan dah persekitaran yang begitu menguja. tasik ini terbentuk di zaman dinasti ming, maharaja menjadikan tempat ini untuk beristirehat semasa musim dingin... Sambil-sambil berjalan, timbul isu kawan kena tipu duit.. wife aku pun selak lah duit, rupa-rupanya aku pun kena tipu... bukan aku dan kawan aku aje... 5-7 org lain pun kena... pandai diorang selitkan duit baki ngan duit negara lain yang tak dok nilai..huhu kena dohhh...

my wife @ summer palace
selepas selesai di summer palace, kami dibawa ke tempat pemeliharaan tiram yang mengeluarkan produk mutiara.. aku sekadar nengok je..(x berminat...)




berjumpa di ep. 3....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan