welkang... welkang... to my blog Cgu Mizan

ilmu yang sempurna lahir dari pendidikan yang ikhlas, jujur, keyakinan dan paling penting adalah menghargai pengorbanan ibubapa, guru dan diri sendiri.... muafakat, saling berganding bahu, kerjasama satu pasukan pasti dapat 'MELESTARIKAN PENDIDIKAN TERBILANG'...

aku seorang cikgu. sudah banyak rentetan pengalaman pahit dan manis yang telah aku lalui... sudah 25 tahun aku mengajar disalah sebuah sekolah menengah dan sekarang beralih angin mengajar di Kolej Vokasional di negeri terengganu, sudah beribu-ribu orang bekas anak didikku... ada yang dah bersuami/isteri, ada yang tak kahwin-kahwin lagi... acapkali juga aku berselisih @ berjumpa tanpa dirancang, alhamdulillah ramai juga yang menegur sapa, ajak gi kedai pekene teh tarik, ajak gi rumah... ini kebanyakkan bekas pelajar yang dulunye mase kat sekolah adalah pelajar bermasalah... kene rotan, pumping, denda(maklumlah dulu aku warden asrama, kini guru disiplin pulak).... tp diorang anggap itu satu pengalaman mengajar erti kehidupan... sebenarnya ramai juga yang berselisih tapi tak nak tegur, apa lagi memalingkan muka pulak... tak pa itu hak diorang..... yang penting kerja buat aku ikhlas demi anak bangsa... aku tetap aku

kepada semua warga pendidik semoga usaha, kesungguhan dan bakti cikgu mendapat rahmat dan limpahan kurniaNya.GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA. semoga cikgu dan keluarga dalam naungan danlindunganNya. amin.. allahhu akhbar.

sambil duk rileks tu, bolehlah kita berkongsi idea, maklumat dan pandangan dalam semua kategori yg diketengahkan; PENDIDIKAN, ISU SEMASA, TAZKIRAH, SUKAN, JALANG-JALANG CARI MAKANG, CHERY EASTAR CLUB dan CATATAN KU...

Isnin, 15 Ogos 2011

kaedah AMA

Mental Arithmetic asah minda kreatif


Kanak-kanak genius dari China menunjukkan bakat mereka dalam teknik mengira menggunakan kaedah Abacus Mental Arithmetic di Universiti Malaya, Kuala Lumpur baru-baru ini.


KAEDAH Abacus Mental Arithmetic (AMA) kini semakin luas penggunaannya di China kerana keberkesanan dalam melahirkan pelajar yang berfikiran kreatif dan kanak-kanak genius.
Kaedah AMA mampu membantu dalam mentransformasikan bidang pendidikan negara ini dengan melahirkan generasi yang mempunyai daya pemikiran tinggi tanpa kebergantungan yang kuat terhadap teknologi khususnya mesin pengira elektronik.
Justeru, Pusat Pembangunan Usahawan Siswazah Malaysia (PUSMAL), melalui Bengkel Niaga Ala-Cina (BENA) mengadakan demonstrasi keupayaan kaedah AMA di Universiti Malaya, Kuala Lumpur baru-baru ini.
Pengarah Program, Clive Einstein Naga berkata, bengkel yang dikendalikan Profesor Xu Si Zhong bersama 13 muridnya dari China itu bertujuan memberi kesedaran dan maklumat tentang kepentingan penggunaan AMA dalam memberi rangsangan secara langsung terhadap penggunaan otak kanan dan kiri.
“Program ini tertumpu kepada kanak-kanak seawal usia empat hingga lapan tahun yang mana mindanya masih berkembang dengan cepat terhadap rangsangan terutama melalui AMA.
“Malah, penggunaan kedua-dua bahagian otak yang dirangsang secara serentak mampu melahirkan modal insan berfikiran kelas pertama pada usia yang sangat muda,” jelasnya.
Menurut beliau, Profesor Xu Si Zhong yang merupakan pengasas kaedah pembelajaran ini telah diisytiharkan sebagai satu daripada 100 aset negara China yang sangat berharga terutama dalam bidang pendidikan.
“Buku teks beliau kini telah diluluskan oleh Kementerian Pelajaran China untuk digunakan oleh kanak-kanak prasekolah, tahun satu dan tahun dua di peringkat sekolah rendah di seluruh negara China,” ujarnya.
Tambah beliau lagi, program AMA ini telah diasaskan sejak 30 tahun dahulu dan Profesor Xu Si Zhong merupakan salah seorang fasilitator BENA yang dibarisi oleh pelajar-pelajar dan graduan beberapa universiti tempatan.
“Buku Teks AMA dalam bahasa Malaysia (BM) sedang dalam perancangan untuk diterjemahkan bagi kegunaan kanak-kanak di negara kita dan ia dikendalikan oleh pihak Profesor Xu Si Zhong dengan kerjasama PUSMAL dan BENA di Universiti Malaya.
“Selepas buku teks tersebut siap, pihak PUSMAL – BENA akan melatih pengusaha tadika, guru sekolah rendah dan pusat-pusat berkenaan untuk menjalankan kursus AMA di seluruh Malaysia,” terangnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan